- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Başkanlık
sistemi en geniş tanımlaması ile katı bir güçler ayrılığına dayanan, kuvvetler
arasında denge ve denetim mekanizmalarının olduğu, halk tarafından seçilen bir
kişinin hem devlet başkanı hem de hükümet başkanı konumunda yürütmenin sahibi
olduğu, yasama ve yürütmenin karşılıklı olarak birbirlerinin hukuki
varlıklarını sonlandıramadığı, demokratik bir hükümet sistemidir.
Başkanlık
sisteminin belirleyici unsurlarını kendi içinde asli unsurlar ve tali unsurlar
şeklinde ayırmak mümkündür. Asli unsurlar şunlardır:
- · Başkanın
halk tarafından seçilmesi
- ·
Yürütmenin
yasamanın güvenine dayanmaması
- · Yürütmenin
tek kişiden oluşması
Başkanın Halk
Tarafından Seçilmesi: Başkanlık
sisteminin katı kuvvetler ayrılığı esasına bağlı olması yasama ve yürütmenin
kaynaklarının da birbirinden farklı olmasını gerektirir. Bunun sonucu olarak
yasama ve yürütme ayrı ayrı halk tarafından doğrudan ya da dolaylı olarak
seçimle belirlenir. Parlamenter sistemden farklı olarak yürütme monist
yapılıdır. Halk tarafından seçilen Başkan yürütmenin tek sahibidir ve yasalarca
belirlenmiş görev süresi kati olup meclis tarafından görevden alınamaz.
Yürütmenin
Yasamanın Güvenine Dayanmaması: Parlamenter
hükümet sisteminde yürütme yasamadan doğar ve yasamanın güvenine tabidir.
Oysaki Başkanlık sisteminde yasama ve yürütmenin meşruiyet kaynakları
farklıdır. Kesin kuvvetler ayrılığı prensibinin de bir sonucu olarak yürütme
yasamanın güvenine tabi değildir. Devlet Başkanı halk tarafından belirli bir
görev süresi için seçilmekte ve parlamento tarafından düşürülememektedir.
Devlet başkanı yasama organına karşı sorumsuzdur. Onun tek sorumluluğu halka
karşıdır.
Yürütmenin Tek
Kişiden Oluşması: Parlamenter
hükümet sisteminde yürütme ikili yapıda olup bir kanadından Devlet başkanı
diğer kanadında ise başbakan ve bakanlardan oluşan bakanlar kurulu
bulunmaktadır. Başkanlık sisteminde ise yürütme monist yapıdadır ve halk
tarafından seçilmiş başkandan oluşur. Yine parlamenter sistemde kolektif
çalışan, dayanışma esasına dayalı ve yasama organına karşı sorumlu olan kabine
başkanlık sisteminde yoktur. Başkan tarafından seçilen ve bakanlıklara
getirilen kişiler bir nevi Başkanın yardımcısı mahiyetinde olup, parlamenter
sistemdeki anlamı ile kabineyi oluşturmazlar.
Bunların
yanı sıra başkanlık sisteminin ek özellikleri diyebileceğimiz olmamaları
halinde sistemin yapısını bozmayan tali unsurlar ise şunlardır:
- · Yasamanın
yürütme organı tarafından fesih edilememesi
- · Hem
yasama hem yürütmede aynı kişinin görev alamaması
- ·
Yasama
organının çalışmalarına Başkanın katılamaması
Başkanın yasama
organını fesih edememesi: Başkanlık
sisteminin katı kuvvetler ayrılığına dayanması ve yasama ile yürütmenin
meşruiyet kaynaklarının ayrılığı birbirlerinin varlıklarını da
sonlandırmalarını mümkün kılmamaktadır. Yasamanın yürütmeyi sonlandıramaması
gibi Başkan da yasama organını fesih edemez.
Yasama ve yürütmede
aynı kişinin görev alamaması: Parlamenter
sitemde kabinenin, parlamento içerisinden çıkmasının sonucu olarak Başbakan ve
bakanlar aynı zamanda meclis üyesi olabilmektedir. Başkanlık sisteminin katı
kuvvetler ayrılığı prensibi neticesinde başkan ve sekreterleri yasama organı
içerisinde görev alamayacakları gibi yasama organı üyelerinin de yürütmede
idari bir görev almaları ya da memur olmaları mümkün değildir.
Yasama organının
çalışmalarına başkanın katılamaması: Yine sert kuvvetler ayrılığı prensibi nedeni ile başkan
ve sekreterler yasama organının faaliyetlerine katılamazlar. Hatta başkanın
kanun teklif etme yetkisi de yoktur.
Başkanlık
sisteminin asli ve tali unsurlarını belirledikten sonra sistemin temel
omurgasını ve işleyiş vasıtalarını şöyle özetleyebiliriz.
- Ø Yürütme organını temsil eden devlet
başkanı ve devlet başkanına yasama organını kontrol imkanı veren yetkiler
- Ø Yasama organını temsil eden kongre
ve kongreye devlet başkanının tasarruflarına katılma imkanı veren yetkiler
- Ø Kanunların Anayasaya uygunluğunu
denetleyen yüksek mahkeme
Aşağıdaki
şema başkanlık sisteminin genel işleyişini göstermektedir.
Kaynak:
Jülide Güler, Anayasalara Göre Devlet
Başkanının Konumundaki Değişim, KDY Yayıncılık, 2020
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Yorumlar
Yorum Gönder