- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Parlamenter
Hükümet Sistemine dair literatürdeki en yaygın tanım şöyledir: Yürütme
iktidarının yasama iktidarından kaynaklandığı ve yürütmenin, yasamaya karşı
siyasal sorumluluğunun bulunduğu anayasal bir hükümet şeklidir. Bu tanımlamaya
bakarak parlamenter sistemin temel iki unsurundan söz edilebilir.
- 1. Hükümet yasama organından çıkar.
- 2. Hükümetin
yasama organına karşı siyasal sorumluluğu mevcuttur.
Yasama
ve yürütme arasındaki bu etkileşim, yasama ve yürütme erklerinin birbirinden
ayrı ancak işlevsel ve organik açıdan birbirlerine bağlı olduklarını
göstermektedir. Bu özellik parlamenter sistemin, kuvvetler arasında yumuşak bir
ayrılığın olduğu hükümet biçimi, olarak tanımlanmasının da nedenidir.
Lijphart,
parlamenter sistemin belirleyici kıstaslarını asli ve tali unsurlar olarak iki
başlıkta ele almıştır. Bu sınıflandırmaya göre saf Parlamenter Sistemin asli unsurları
şunlardır:
- · Yürütme
organının iki başlı yapısı
- ·
Hükümetin
yasama organından kaynaklanması
- ·
Bakanlar
Kurulunun parlamento karşısında siyasi sorumluluğu
- · Devlet
başkanının siyasal sorumluluk taşımaması
YÜRÜTME ORGANININ
YAPISI: Parlamenter
sistemde yürütme düalist yani iki başlıdır. Bir kanadında Devlet Başkanı diğer
kanadında ise Başbakan ve Bakanlardan oluşan Bakanlar Kurulu ya da diğer bir
ifade şekli ile kabine mevcuttur. Parlamenter sistemin monarşik yapılı
ülkelerde uygulanan şeklinde devlet başkanları kral ya da kraliçe ünvanını
alırken, cumhuriyet rejimi olan ülkelerde devlet başkanı Cumhurbaşkanıdır.
Devlet
Başkanı yasama organına karşı siyasal bakımdan sorumsuz iken hükümet ise
parlamento karşısında sorumludur. Devlet başkanının sorumsuzluğuna bağlı olarak
yetkileri sınırlıdır. Mevcut yetkilerini ancak Başbakan ve ilgili bakanların
karşı imzası ile kullanabilir. Siyasal sorumsuzluğu neticesinde parlamento
tarafından görevinden alınamaz.
Yürütmenin
yasamaya karşı sorumlu olan kanadını oluşturan Bakanlar kurulu içerisinde
Başbakan eşitler arasında birincidir. Bakanlar kurulu ülke siyasetini
belirlemek ve hükümet etmekle yükümlüdür.
YÜRÜTMENİN GÖREVE
GELİŞİ (Hükümetin Yasama Organından Doğması): Parlamenter hükümet sistemlerinde
demokratik meşruiyete sahip organ yasama organı olduğundan yürütme de yasama
organından kaynaklanır. Yürütmenin Devlet Başkanı kanadı monarşik yapılı
ülkelerde ırsi olarak belirlenirken, cumhuriyet rejimlerinde ise genellikle
yasama organı tarafından seçilir.
Yürütme
organının diğer kanadı olan Bakanlar Kurulunun tayininde öncelikle parlamento
tarafından güvenoyu alabilecek bir kişi Devlet Başkanı tarafından Başbakan
olarak atanır. Bu kişi genellikle meclis içerisinden en fazla milletvekili
bulunan siyasi partinin lideri olur. Başbakan diğer bakanları tespit edip
Devlet başkanına sunar. Devlet Başkanı bakanları da atadıktan sonra Bakanlar
Kurulu parlamentonun güvenine sunulur. Dolayısıyla son kertede hükümetin
belirlenmesinde son söz parlamentonundur.
SİYASAL SORUMLULUK
: Parlamenter
sistemde daha önce de belirtildiği gibi Devlet Başkanı yasama organı karşısında
sorumsuzdur. Monarşik yapılı devletlerde bu sorumsuzluk mutlak olmakla birlikte
cumhuriyet rejimlerinde vatana ihanet gibi bazı sınırlamalara tabidir. Siyasi
sorumluluk aslen yürütmenin diğer kanadını oluşturan Bakanlar Kurulundadır.
Kabinenin varlığı parlamentonun güvenine tabidir. Parlamento güvensizlik oyu
ile Bakanlar Kurulunu düşürebilir.
Parlamenter
sistemin tali unsurları ile kastedilen ise yukarıdaki asli unsurları ihtiva
eden bir hükümet sisteminin, aşağıdaki bazı unsurlara da sahip olması halinde
sistemin parlamenter vasfını yitirmeyeceği ancak saf halinden uzaklaşabileceği
anlamındadır. Tali unsurlar şunlardır:
- ·
Yürütme
organının yasama organını fesih edebilmesi
- · Hem
yasama hem yürütmede aynı kişinin görev alabilmesi
- · Bakanlar Kurulunun yasama organının çalışmalarına katılabilmesi
Kl Kaynak: Jülide Güler "Anayasalara Göre Devlet Başkanının Konumundaki Değişim" KDY Yayıncılık, 2020
P Parsak. M. Parlamenter Başkanlık Yarı Başkanlık Hükümet Sistemlerine Genel Bir Bakış ve Türkiye Cumhuriyetinin Hükümet Sistemi, Türk Akademisi Siyasi Sosyal Stratejik Araştırmalar Vakfı (1)
Z Caner Z. Parlamenter Sistem ile Başkanlık Sisteminin Analizi ve Başkanlık Sisteminin Türkiye'de Uygulanabilirliği, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi Cilt 21 Sayı 1 Yıl 2013
P
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Yorumlar
Yorum Gönder