- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Hükümet sistemlerinin genel tasnifi yapılırken kuvvetler birliği ve kuvvetler ayrılığı olarak ikiye ayrılmaktadır. Parlamenter sistem ve Başkanlık sistemi kuvvetler ayrılığına dayalı hükümet sistemleridir. Ancak iki hükümet sistemi arasındaki temel fark Başkanlık sisteminin sert kuvvetler ayrılığına dayanması Parlamenter sistemin ise yumuşak kuvvetler ayrılığına dayanmasıdır. Bunun anlamı Başkanlık Sisteminde yasama ve yürütmenin karşılıklı olarak birbirlerinin hukuki varlıklarını sonlandıramaması ve birbirlerinin görev sürelerine müdahale edememesidir. Parlamenter sistemde ise yürütme, yasamanın içerisinden çıkmakta ve yasamaya karşı sorumlu olmaktadır. Bu nedenle güvensizlik oyu ile yürütmenin görev süresi yasama tarafından sonlandırılabilir.
İki hükümet sistemi arasında yukarıda belirtilen temel farktan sonra her iki hükümet sisteminin asli ve tali unsurlarını dikkate alarak bir karşılaştırma yapmak mümkündür.Parlamenter
hükümet sisteminde yürütme organının yapısı iki başlıdır. Yürütmenin bir
kanadında devlet başkanı diğer kanadında başbakan ve bakanlardan oluşan kabine
bulunmaktadır. Monarşi ile yönetilen ülkelerde devlet başkanı Kral / Kraliçe
iken, Cumhuriyet ile yönetilen ülkelerde Cumhurbaşkanıdır.
Başkanlık
sisteminde ise yürütme monist yapılı yani tek kişiden oluşur. Devlet başkanı da
başbakan da aynı kişide toplanmıştır. Bu kişiye kısaca Başkan denilebilir.
Parlamenter
hükümet sisteminde yürütme organı yasamadan kaynaklanır. Yürütme organının
devlet başkanı kanadı Monarşi ile idare edilen ülkelerde ırsi olarak
belirlenirken cumhuriyet rejimlerinde ekseri yasama organı tarafından
seçilmektedir. Yürütme organının diğer kanadı olan hükümetin belirlenmesinde
Cumhurbaşkanı meclis içerisinden birini Başbakan olarak atar, başbakan diğer
bakanları seçer ve diğer bakanlar da cumhurbaşkanı tarafından atandıktan sonra
oluşturulan kabine yasama organının güvenine sunulur. Dolayısıyla yürütmenin ikinci
kanadında da son söz yasama organındadır.
Başkanlık
sisteminde Başkan doğrudan ya da dolaylı olarak halk tarafından seçilir. Başkanlık
sisteminin kesin kuvvetler ayrılığı prensibine istinaden yasama ve yürütmenin
kaynakları da birbirinden ayrıdır. Bunun anlamı yasama ve yürütmenin halk
tarafından ayrı ayrı seçilmesidir.
Parlamenter
sistemde kolektif çalışan, dayanışma içinde görev yapan ve yasama organına
karşı siyasi sorumluluğu bulunan bakanlar kurulu mevcuttur. Başkanlık
sisteminde ise bu anlamda bir kabineden söz edilemez. Başkan tarafından göreve
getirilen bakanlar, Başkan tarafından atanıp yine başkan tarafından görevden
alınabilir. Dolayısıyla yasama organına değil, başkana karşı sorumludurlar.
Ayrıca Başkanın atadığı bakanlar bir anlamda yardımcı konumundadırlar ve
bağlayıcı kararlar alamazlar.
Yukarıda
parlamenter ve başkanlık sistemlerinin asli unsurlarının karşılaştırmasına yer
verilmiştir. Tali unsurlarında da farklılıklar mevcuttur.
Parlamenter
sistemde yasama ve yürütme arasında yumuşak bir ayrım olması sonucunda yürütme
organının da yasama organını fesih etme yetkisi vardır. Fesih olağan seçim
dönemi gelmeksizin seçim kararı alarak parlamentonun varlığının
sonlandırılmasıdır. Yasama organının güvensizlik oyu ile yürütme organının
varlığına son verebilmesi gibi karşılıklı denge unsuru olarak yürütme organına
da fesih yetkisi verilmiştir. Oysaki başkanlık sisteminde kuvvetler arasındaki
sert ayrım dolayısıyla yasama ve yürütmenin karşılıklı olarak birbirlerinin
hukuki varlıklarını sonlandırması görev sürelerini değiştirmesi mümkün
değildir.
Parlamenter
sistemin yumuşak kuvvetler ayrılığına dayanmasının bir sonucu olarak aynı kişi
hem yasama hem de yürütmede görev alabilir. Örneğin bir bakan aynı zamanda
milletvekili olabilir. Başkanlık sisteminde ise yasama ve yürütmede aynı
kişinin görev alması mümkün değildir. Başkan ve bakanları yasama organı
içerisinde görev alamayacakları gibi yasama organı üyelerinin de yürütmede,
idari bir görevde ya da memur olarak görev almaları mümkün değildir.
Yine
parlamenter sistemde yürütme yasama organının çalışmalarına katılabilir. Bakanlar
kurulu, parlamentoya kanun tasarısı sunma, parlamentoya girme, tartışmaları izleme,
söz alma hakkına sahiptir. Ayrıca bakanlar kurulu ve devlet başkanının meclisi
toplantıya çağırma yetkisi de vardır. Başkanlık sisteminde ise başkan yasama
organının çalışmalarına katılamaz.
Kaynak:
Jülide Güler, Anayasalara Göre Tarihsel Süreç İçinde Devlet Başkanının Konumundaki
Değişim, KDY Yayıncılık, 2020
- Bağlantıyı al
- X
- E-posta
- Diğer Uygulamalar
Yorumlar
Yorum Gönder